skip_main skip_menu

12. 12. 2023

Vítejte ve Scott.Weber Workspace: Rozhovor s Adamem Zvadou

Představte si, že si po pracovní poradě zajdete o pár místností vedle odpočinout do odhlučněné místnosti, oběd vám na stejném patře připraví privátní šéfkuchař za použití mimo jiné právě utržených bylinek, odpolední brainstorming si s sebou vezmete do druhých dveří vlevo na masáž, a pokud budete mít po práci chuť natočit si novou epizodu vlastního podcastu, audiostudio na konci chodby vám bude k dispozici. Zdá se to jako sen? Přesně tak, a ještě lépe vypadají pracovní prostory současnosti ve Scott.Weber Workspace, který již brzy otevře dveře zájemcům také u nás v DOCKu. O významu prostředí a služeb, které tvoří naše běžné pracovní dny, jsme si povídali se zakladatelem společnosti Adamem Zvadou.

Psal se rok 2009, když Scott.Weber začínal. Kde se celý nápad vzal? Co Vás inspirovalo? Viděl jste ve sdílených kancelářích potenciál již tehdy, v době, kdy bylo standardem trávit v běžné korporátní kanceláři 8 hodin denně?

Když se ohlédnu zpět na rok 2009, kdy jasně vládl tradiční korporátní kancelářský svět s důrazem na strukturu, uniformitu a píchačky pro práci od 9 do 5, já už tehdy vnímal sdílené kanceláře jako mnohem víc než jen místa s pěkným nábytkem a rychlým internetem. Viděl jsem v nich budoucnost práce, kde nejde jen o fyzický prostor, ale o prostředí, které stimuluje kreativitu a umožňuje setkávání lidí s inovativními myšlenkami. V té době jsem už měl de facto desetileté zkušenost s provozem sdílených kanceláří. Byl jsem u toho jako poskytovatel, ale i jako zákazník, a věděl jsem, jak na outsourcing pracovního prostředí i ostatních služeb. Hlavně jsem ale viděl, jak moc je to zajímavá alternativa k tehdy běžnému stylu práce. Oproti dnešku to tehdy ale bylo hlavně o tom udělat dojem na zákazníky, dostat se do skvělých budov, kam se nikdo menší dostat neuměl, a také o šetření investičních nákladů.

Cítil jste, že to díky svým bohatým zkušenostem budete umět udělat lépe, po svém?

Byla to asi kombinace různých věcí. Neseděla mi úplně role korporátního zaměstnance, protože jsem měl na věci vlastní názor, měl jsem svoji hlavu, a ano, postupně se mi v myšlenkách tvořila představa toho, jak to po vzoru světových hráčů udělat lépe. Navíc mi kolegové říkali, že když jsem pořád tak chytrý, tak ať to teda zkusím, tak jsem to zkusil. (smích)

Jak byste popsal, co to vlastně servisované kanceláře a coworking jsou? Jinými slovy, čím je Scott.Weber dnes?

S dovolením bych začal kouskem historie. Teprve kolem roku 2000 se u nás ustálila nabídka coworkingových služeb, která byla tehdy prakticky určená jen pro start-upy či digitální nomády a freelancery, s cílem vytvořit komunitu a sdílet know how. Stranou existovaly i plně vybavené kanceláře k pronájmu, ale nenabízely nic moc zajímavého. Až v roce 2009 s příchodem WeWork, který se v době tohoto rozhovoru potýká bohužel s vážnými existenčními problémy, se i v Česku začal vytvářet produkt servisovaných kanceláří a coworkingu, jak ho známe, a stal se synonymem pro flexibilitu a inovaci v pracovním prostředí a řešením pro společnosti všech velikostí.

Scott.Weber Workspace dnes můžeme považovat za průkopníka v oblasti evoluce moderních pracovních prostorů, kde kombinujeme prvotřídní pohodlí, flexibilitu a inspirativní prostředí. Naše portfolio obsahuje prostory a služby pro firmy všech velikostí od jednotlivých flexidesků pro freelancery, přes privátní kanceláře, meetingové místnosti a eventové prostory, až po celá patra či budovy pro velké korporace, vše s vysokým standardem pohostinnosti a služeb, které byste očekávali ve špičkových hotelech.

Jsme však víc než jen poskytovatelem prostoru, jsme partnerem, který aktivně přispívá k růstu a rozvoji podnikání našich klientů, ale i osobnímu a profesnímu růstu jejich zaměstnanců. Dnes naše řešení nabízí dvě strategické hodnoty v jednom.

Za prvé snižujeme celkové náklady na provoz kanceláří a souvisejících služeb, za druhé nabízíme atraktivní způsob, jak získat, udržet a zaangažovat klíčové talenty. Velké téma je nyní pro spoustu firem návrat zaměstnanců z remote do hybridního nebo full-time modelu, kdy se snaží nabídnout něco víc, než je jen židle a stůl. Díky Scott.Weber jim firmy můžou místo „pouze pracovního místa“ poskytnout navíc zážitek. Nejde už jen o profesní, ale i o osobní stránku věci, a to jak u jednotlivce, tak u týmů. Už nezáleží jen na vybavení jedné konkrétní místnosti, ve které sedíte, ale na všem, co je na vašem patře, v budově nebo kampusu. Lidé vyhledávají to, co doma obvykle nemají. Je to místo, kde smysluplně stráví celý den díky zónám pro spolupráci, inspiraci, relaxaci nebo koncentraci.

scottweber

Dostáváme se ke starému známému work-life balance, o kterém všichni víme, jak důležitý je. Mohou nám flexibilní kanceláře pomoci udržet ten správný poměr mezi volným časem a prací?

Work-life balance je koncept, který se v průběhu generací proměňuje. Zatímco já a moje generace jsme považovali za vrchol pracovní rovnováhy odpojení pracovního telefonu o víkendech, vypnutí počítače po pracovní době a následné věnování se své rodině a koníčkům, mileniálové již hledají „work-life integraci“, kde se práce prolíná s osobním životem během celého dne. A ti nejmladší, kteří už vyrostli s mobilem v ruce, si úplně naopak volí práci podle toho, kde budou moci strávit svůj den „nejúčelněji“. Hranici mezi osobním životem a prací už tak nějak nevnímají a obě oblasti umí perfektně propojit dohromady. Naše flexibilní kanceláře a centra jsou navržené právě s myšlenkou umožnit každému najít ten správný poměr, který vyhovuje jeho individuálnímu stylu života a práce.

Podle průzkumů už většina příslušníků generace Z vůbec nevidí smysl v tom docházet za prací do kanceláře. Myslíte si, že může tento přístup do budoucna ovlivnit i produkt flexibilních kanceláří?

Tito lidé přinášejí do pracovního procesu svěží vítr, většinou nikdy nezažili model 9-5, pevnou organizační strukturu a pracovní dobu, plán na 3 roky dopředu… Jsou vysoce produktivní a efektivní, když je něco zajímá, a upřímně se vyjadřují, když v něčem smysl nevidí. Jsou mnohem více orientovaní na tu zdravou produktivitu než na tu „bývalou“ toxickou. Vidíme, že se opravdu umí bavit a pracovat v jednu chvíli, jsou však velmi autonomní. Průzkumy ukazují, že opravdu nevidí potřebu docházet denně do kanceláře, což v budoucnosti může mít vliv i na koncepci těch flexibilních.

Mou současnou snahou je přizpůsobit prostředí právě pro tuto generaci. Jestli se to povede, to ukáže až čas… Tato generace nevyhledává kancelář proto, aby si tam vyřídila e-mail, protože to mohou udělat kdekoliv, ale naopak kvůli komunitě podobně smýšlejících lidí a možnostem spolupráce, inspiraci, kreativitě a přístupu k technologiím.

IMG_8249 kopie

Dá se tedy říct, že Vás mladší generace motivují k rozvoji Vašeho podnikání a posouvání laťky výš a výš…

Je to tak. Stejně jako jsem založil Scott.Weber před lety proto, že mě samotnému stávající systém kanceláří nevyhovoval, tak i dnes jsou motorem všech změn opět lidé. Dřív byli všichni zvyklí na tu svou místnost, ze které si možná jednou denně zašli do kuchyňky na kávu, a jinou možnost neměli. Profesní společnost se ale vyvinula a aby byl náš byznys úspěšný, musíme se dnes snažit uspokojit i ty, kterým tento systém prostě nevyhovoval, ať už tomu budeme říkat různé generace nebo nějak jinak… Nemyslím to samozřejmě tak, že doprostřed kancelářského centra dáme obývák, pípu s pivem a pingpongový stůl a budeme tvrdit, že jsme najednou „rodina“, to opravdu v Čechách nefunguje.

Scott.Weber je založený na flexibilitě, produktivitě a volbě. To je samozřejmě předpoklad úspěšné práce pro každou generaci, být produktivní – a k tomu, abychom byli produktivní, potřebujeme prostředí, které nás inspiruje, které se nám líbí esteticky a vyhovuje i funkčně.

Například budovy v areálu DOCK jsou jednoznačně předurčené k tomu, aby lidem v produktivitě pomáhaly. Jsou technologicky skvěle vybavené, mají dostatek přirozeného světla, vzduchu i teploty, navíc je tady spousta zeleně, teras, relaxačních koutků… A když se k tomu přidají parametry, které umíme nastavit my, tedy správné rozdělení zón či správný přístup ke klientům, tak můžeme říct, že je o vše postaráno.

Někteří z nás se s pojmem servisovaná kancelář nikdy nesetkali. Co si pod ním máme představit? Co mají servisované kanceláře oproti jiným ‚‚standardním“, i když dokonale vybaveným, kancelářím navíc?

Můžete si to představit jako hotel: je to služba připravená zákazníkovi zcela na klíč, aby se mohl primárně věnovat svému byznysu, a ostatní věci, které pro něj nejsou klíčové, ale jsou potřeba pro provoz firmy, mohl přenechat profesionálům. V základu jsou servisované kanceláře o třech důležitých věcech.

Zaprvé umožní rychlejší start podnikání díky již připraveným prostorům a službám a také nižším počátečním nákladům, což v praxi znamená možnost starat se o profitující byznys namísto řešení designérů, architektů, nákupčích, uklízeček, vybavení, internetu a podobně.

Za druhé jsou flexibilní, což je v dnešní době, kdy firma těžko predikuje, kde bude za rok nebo za kvartál, co se bude v ekonomice či politice dít, jak se budou pohybovat náklady, inflace a vše kolem toho, k nezaplacení. Flexibilita umožňuje snižovat či zvyšovat využití, začínat či končit v servisovaných kancelářích velmi operativně. Navíc jsme si už řekli, že i pro jednotlivé zaměstnance a týmy je důležité mít možnost volby, kdy a kde budu dnes pracovat, které aktivity se jim lépe budou dělat v kanceláři a které doma, a správně nastavený hybridní model tyto volby umožňuje.

A za třetí servisované kanceláře Scott.Weber nabízejí důležitou věc: zaměření na lidské vztahy a potřeby. Zejména po té nedávné turbulentní době si lidé uvědomili, že se jednoduše chtějí – i v práci – cítit dobře. Chtějí se cítit opečovávaní, vyslyšení, zaangažovaní, chtějí, aby se jim někdo věnoval. V současnosti investujeme velkou část rozpočtu do divize hospitality, která právě tyto nehmotné záležitosti řeší, zaměřujeme se na emoce, které v lidech naše prostory zanechávají. Nejenom v tom vidíme budoucnost práce s lidmi.

POUZIT-dockweber10

Jakým způsobem budou z Vaší pobočky v DOCKu profitovat také naši ostatní nájemci?

Naším dlouhodobým cílem rozhodně je spojit síly s Crestylem samotným a využít synergii této budovy, skvělého místa a již zajetých služeb s našimi inovacemi, některými specifickými nabídkami typu možností využívat naše prostory, podcastové studio nebo naše vlastní baristy a šéfkuchaře, a abych tak řekl: udělat z 1 + 1 rovnou 3.

Když to ale vezmu od základů, tak Scott.Weber stojí na třech pilířích: pronájmu eventových prostor, ať už pro profesní nebo osobní setkávání až do kapacity 100 osob, coworkingu, tedy perfektně designově připravených a technologicky vybavených prostorech k dispozici pro kohokoliv třeba jen na hodinu nebo na den ve 13 lokalitách v Praze, a samozřejmě fyzických kancelářích k pronájmu. Máme malé ready-to-go kanceláře pro 1 až 10 osob, dále tzv. office suites s vlastními zasedacími místnostmi, call boxy a kuchyňkou, a nakonec můžeme nabídnout i tzv. private floors pro ty nejnáročnější a největší klienty s požadavky na konkrétní výběr služeb, vlastního brandingu, speciální úrovně bezpečnosti a soukromí, nejvyšší garance SLA podmínek pro smluvní služby apod. Prostory navrhujeme a realizujeme kompletně od architektury až po jedinečné služby. Za zmínku určitě stojí, že kdokoliv si může naše produkty zdarma vyzkoušet, stačí přijít, usadíme ho a může začít pracovat.

To všechno bude samozřejmě k dispozici i všem firmám z DOCKu. Ať už půjde o jednorázovou akci, nebo by třeba firma potřebovala začít pracovat na větším projektu a dočasně někam usadit rozšířenou část týmu, nebo by se krátkodobým pronájmem někde jinde chtěla inspirovat, změnit pohled na ustálené procesy, zvýšit produktivitu… Říkáme tomu swing spaces a z našich zkušeností jde hlavně ve větších kampusech o velmi oblíbenou službu, protože umožňuje firmám právě tu zmiňovanou flexibilitu bez nutnosti toho, aby opustily svoje „domácí“ prostředí.

Jste česká společnost, přesto máte v názvu anglicky znějící jméno. Co vlastně Scott.Weber znamená?

Když jsem zakládal společnost, měl jsem vizi expanze do celé střední a východní Evropy, a proto byl potřeba mezinárodně srozumitelný název. „Zvada a synové“ by nezněl dostatečně globálně… (smích) Trendem v realitách byla kombinace jmen jako např. Cushman & Wakefield, Jones Lang LaSalle nebo Knight Frank, a tak jsem chtěl, aby název společnosti odrážel tuto konvenci. Nicméně ekonomická krize roku 2009 nám naše původní plány zhatila, takže jsme zůstali jen v Česku. Název Scott.Weber vznikl zcela náhodně, když jsem jednoho večera přijel domů na kole značky Scott, manželka na zahradě grilovala na grilu značky Weber, a Scott.Weber byl na světě… (smích) Opravdu to tak bylo.

V současnosti máte 13 poboček, a všechny v Praze. Plánujete expandovat? A pokud ano, tak i někam mimo hlavní město?

Určitě plánujeme expandovat. Máme 40 000 m2 ploch, 30 % trhu a směřujeme k 50 %. Kromě otevření prostorů v DOCKu není však v roce 2024 další expanze plánovaná, příští rok bude prioritou rozvoj stávajících služeb a týmu, neboť cílem je být nejlepší, nikoliv největší. Uvědomuji si, že pokud chcete mít šťastné zákazníky, musíte mít šťastné zaměstnance, a ten můj tým, který se mnou došel až sem, si to určitě zaslouží.

Druhá priorita bude již zmiňovaný mimořádný zákaznický servis na úrovni operation excellence a služby jako v hotelu, kde ambicí je nikoliv splnit, ale předwčit klientovo očekávání. Zabýváme se implementací spousty nových digitálních řešení, zapojením AI a větším využitím zpětné vazby od klientů.

Ohledně expanze počítáme s dalším organickým i akvizičním růstem, má silnou pipeline minimálně na 3 roky dopředu. Neustále se rozhlížíme po možnostech v jiných městech, a to nejen v Brně či Ostravě, a v dalších sektorech, např. colivingu a nájemním bydlení. Vždy čekáme, až trh a pochopení našeho konceptu dozraje.

scottweber2

Jakým způsobem tvoříte novou pobočku tady v DOCKu? Je něčím inspirovaná, bude mít něco jedinečného? A proč vlastně DOCK?

Výběr, design i stavba naší nové pobočky tady v DOCKu je náročnou komplexní záležitostí, která zohledňuje mnoho faktorů. Moderní komplex budov a lokalita mají výborné předpoklady pro další úspěšné centrum Scott.Weber Workspace díky situování ve strategické poloze kousek od centra, zapadají nám do konceptu work-life balance díky přítomnosti vody a kampusu s občanskou vybaveností, a je jen na nás, jak dokážeme tento potenciál využít.

Každá nová lokalita posouvá naše hranice. Pokaždé na ní pracujeme déle než v předchozím případě, angažujeme nejlepší architekty, převracíme každý metr čtvereční v konceptech, v myšlenkách, aplikujeme na něj feedback klientů i mého týmu… Centrum v DOCKu je vybudované v souladu s misí společnosti, bude splňovat naše představy o tom nejlepším propojení produktivity a wellbeingu, tj. duševní, fyzické i sociální pohody, a bude mít samozřejmě ty správné zóny a služby. V první bude šéfkuchař pořádat kulinářské kurzy nebo připravovat catering pro týmy ve formě zážitkových snídaní, budou zde probíhat meetupy, vzdělávací školení a společenské eventy, ve druhé si budou lidé moci protáhnout tělo, dát si lekci s fitness nebo jóga instruktory či zahrát fotbálek či kulečník, a třetí bude zaměřená na mentální pohodu: relaxační koutky, tiché místnosti, masér, masážní křesla, místa pro spánek… Když mluvím o tomto přístupu, může se zdát, že se budou šéfové firem obávat o produktivitu svého týmu. Já jsem přesvědčený, že v dnešní době je opak pravdou a takovéto prostředí povede k vyšší spokojenosti, a tím i vyšší produktivitě.

A co se týká inspirace, s mojí hlavní architektkou Ivanou Ludvíkovou a studiem Chapman & Taylor jsme pro DOCK zvolili koncept čtyř živlů – ohně, vody, vzduchu a země – který se bude prolínat celým naším patrem. Vnímáme to tak, že designem to začíná, ale nesmí končit, takže se zároveň moc těším na tu nehmotnou, emocionální část.

166A7780

Můžete už teď říct, že některé místo nového centra v DOCKu bude Vaším favoritem?

Z povahy mojí práce vyplývá, že je pro mě nejzajímavější část zaměřená na sociální vazby, propojování, podporu osobního i profesního růstu. Nechodím do kanceláře pracovat na laptopu, ale potkávat se, motivovat druhé a inspirovat se, takže je mi nejlépe ve velké lounge, kde kromě displeje s programem zajímavých akcí, které pořádáme, fotkami a videi, najdete i perfektně vybavenou kuchyň s čerstvými bylinkami, naším F&B týmem baristy a šéfkuchaře, s výbornou kávou a čajem, které si mohu vypít na privátní terase. To je místo, kde jsem se svým týmem nebo obchodními partnery produktivní, cítím se spokojený, naplněný a opečovávaný. Jsem přesvědčený, že naše prostředí přinese podobné pocity i našim skvělým klientům.

Věnujete se rozvoji velké společnosti a máte jistě mnoho pracovních povinností. Umíte i Vy vypnout, nepracovat a relaxovat? Ať už v některém z Vašich center, nebo mimo ně.

Odpověď je poměrně prostá, a ne zrovna uspokojující. Když mi vypne baterka telefonu, někdy i počítače, pak vypínám já. (smích) Ale vážně, relaxace pro mě znamená zejména odpočinek s rodinou a cestování, ať už v tuzemsku nebo v zahraničí. Věřím ve význam aktivního odpočinku, hraji tenis, jezdím na kole, jestli někdy v Čechách bude sníh, plánuji běžky. Ačkoliv je budování firmy a její rozšiřování náročné, snažím se důvěřovat svému týmu, aby mi umožnil najít si čas i na regeneraci mimo práci.

Už víme, že prostory Scott.Weber jsou v mnohém designově výjimečné, oku lahodící. Jsou pro Vás krása a estetično důležité i v osobním životě? Je pro Vás důležitější forma, nebo funkce?

I v osobním životě hledám rovnováhu mezi krásou a funkcionalitou, stejně tak je ve všech aspektech prostředí Scott.Weber Workspace důležité, aby byly design a funkce v rovnováze. Ale pokud mám být zcela konkrétní, tak i když design hraje důležitou roli, myslím si, že funkce by měla mít přednost, protože dnešní prostředí ve flexibilních kancelářích musí být především agilní a přizpůsobivé různým potřebám a použitím.

Nicméně jako koexistuje hardware a software, tělo a duše, tak pro mě je to stejné u designu prostorů a služeb v nich nabízených. Jako někdo, kdo se vlastně celou svou profesní karieru zabývá prodejem služeb, dnes spíše prodejem zážitků, vím, že pravá hodnota se často skrývá pod povrchem a nejde, ač se to bude zdát zvláštní, vůbec o ten design. Ten bude pro klienta atraktivní při prvních několika návštěvách, ale pokud si uvědomíme, že strávíme v práci v průměru 10 000 dní, tak to, co skutečně smyslům člověka a jeho duši lahodí, jsou služby, ostatní lidé kolem, tedy komunita, teplé lidské slovo a zájem a péče o člověka jako takového. Neříkáme marně, že lidi chytáme na amenity, ale neodcházejí kvůli community… Službu si tedy musíte zažít, abyste mohli říct, že je za ní něco, co jste na první pohled nevnímali. Moc rád se dívám na věci očima klienta a energie mého týmu je úplně stejná. Největším potěšením je pro mě centrum plné spokojených klientů a spokojených zaměstnanců. Myslím, že do budoucna se design změní na úkor funkce a zejména obsahu služeb.

Už dnes musí být každá místnost agilní a multifunkční, nábytek jednoduše přestavitelný, a to se vůbec nebavím o tom, že požadavek dalších generací bude třeba ne 8, ale 24 hodin v práci…

POUZIT-dockweber8

Děkujeme za rozhovor.