skip_main skip_menu

6. 6. 2022

Daniel Hejl: Pro Productboard jsou lidé klíčoví

Nepoštěstí se vám každý den, abyste měli možnost zeptat se na cokoliv, co vás zajímá, jednoho ze zakladatelů nejhodnotnějšího českého startupu současnosti. O to výjimečnější je tak následující rozhovor, na který si pro DOCK udělal čas Daniel Hejl, Chief Technology Officer společnosti Productboard, globálního technologického projektu pomáhajícího firmám vyvíjet produkty, které mají smysl.

Řekněte mi, kde jste se s Hubertem Palánem (spoluzakladatelem a CEO) setkali a jak to vlastně celé začalo? Co vedlo k tomu, že jste začali vyvíjet právě Productboard?

Před Productboardem mě bavilo chodit na hackathony, tedy vývojářské akce, kde za víkend máte najít v týmu řešení na určitý problém. A na jedné z těchto akcí byl porotcem právě Hubert, který tehdy přiletěl z Ameriky. Seznámili jsme se a nadále zůstali v kontaktu. Pár let po akci Hubert na Facebook napsal, že pro kamaráda hledá spoluzakladatele, CTO, a já se mu ozval. Nakonec se ukázalo, že kamarád neexistuje, a Hubert, který ještě působil v GoodData, hledal spoluzakladatele pro svůj nápad – Productboard. Pro Huberta byl nápad na Productboard výsledkem vlastní frustrace, kdy jako Vice President of Product často pracoval na digitálních produktech, které trvalo dlouho vymyslet, nakódovat, ale následně se některé nesetkaly s přijetím zákazníků a nikdo je nepoužíval. Stejnou frustraci jsem zažíval i já jako vývojář. Hubertova vize mě tehdy víc než nadchla.

Jaký byl Váš cíl, když jste v roce 2014 zakládali Productboard? A jaké na to máte vzpomínky? Hubert Palán v jednom z rozhovorů zmiňoval, že si Vás nastěhoval v San Franciscu do bytu, a kvůli tomu vystěhoval svou manželku.

Bude to možná znít jako klišé, ale když se rozhodnete pustit do vlastního podnikání, a navíc ještě do oboru, který ve světě neexistuje, musíte být již od samých začátků přesvědčeni o globálním úspěchu. Stejně jak to zažívá většina startupistů, počátky byl náročné. S Hubertem jsme absolvovali snad tisíc pohovorů s produktovými manažery ze San Francisca. Analyzovali jsme, jaké mají potřeby a jak by měl náš software vypadat, aby jim opravdu pomohl. Žili jsme tehdy v Hubertově bytě v San Francisku, jedli nudle a jenom pracovali. Vyvinuli jsme třináct verzí Productboardu a až ta čtrnáctá byla dostatečně dobrá, abychom ji ukázali světu. Hubertova žena se na čas odstěhovala, to je pravda.

Jak vymyslet produkt, který dosáhne globálního úspěchu? Šli jste za tím cíleně od samého začátku?

Digitální produkty vznikají na celém světě. Dnes nějakou digitální vrstvu mají snad všechny velké světové společnosti. Proto jsme se na Productboard již od počátků dívali jako na globální software. Pravdou je, že první klienty jsme získávali v Kalifornii, kde jsme měli nejvíce kontaktů, a ti nám v první fázi dávali na náš nápad zpětnou vazbu.

V tuto chvíli máte jako firma nálepku startupového jednorožce a asi to slyšíte ze všech stran. Díky poslední investici ze začátku roku 2022 hodnota vaší firmy dosahuje 1,75 miliardy dolarů a stala se nejhodnotnějším českým startupem. Podle Vás je tohle prý jen začátek, kam až se chcete dostat?

Získat status jednorožce bylo pro nás bezesporu důležitým milníkem. Vidíme ovšem stále řadu příležitostí, kam se rozvíjet v náboru lidí, tak i v získávání pozornost dalších hvězdných fondů. Vzít na palubu investora je vždy obrovský závazek, ale je pravda, že nám naše složení cap table (capitalization table, tabulka vlastníků firmy vč. podílů, pozn. red.) otevírá vícero dveří. Zároveň jsme vždy vyznávali, že čím více lidí – zaměstnanců, mentorů, poradců do Productboardu zapojíme, tím lépe. Protože čím více zkušeností lidí propojíte a vytvoříte prostředí, kdy se na něčem mohou podílet a mají za něco zodpovědnost, tím větší je šance na úspěch.

Říká se, že Productboard je „technologický klenot“ – jak moc Vám v růstu pomohlo dění od roku 2020, kdy se svět a vlastně vše digitalizovalo velmi rychle a téměř „ze dne na den“?

Ačkoliv pandemie ve výsledku pomohla digitalizaci, zpočátku nás – jako všechny – zásadním způsobem paralyzovala. Měli jsme štěstí, že jsme měli dostatek peněz, abychom mohli, jako jiné mladé technologické firmy, sahat do týmu. Covid digitalizaci napomohl, ale již před covidem svět a firmy viděly nutnou potřebu budovat digitální produkty. Změřit dopad pandemie je těžké. Byla to globální tragédie. Věříme, že Productboard by uspěl tak i tak. V dnešní době totiž digitalizaci řeší opravdu každý, a to i tradiční firmy, pro které byl internet ještě nedávno sprostým slovem.

Váš produkt je založený na zpětné vazbě – je pro Vás v životě důležitá? Umíte přijímat kritiku a vzít si z ní to dobré?

Věřím, že ano. Firmu stavíme na transparentnosti, i proto pravidelně děláme dvakrát ročně s lidmi performance review a zpětná vazba je pro nás extrémně důležitá. Obrovsky to navíc rezonuje s našimi hodnotami ve společnosti, kdy se všichni snažíme neustále zlepšovat věci a posouvat se navzájem dále. To bez zpětné vazby nejde. Zároveň je však vždy důležité se do druhého člověka empaticky vcítit a zajistit, aby šlo o konstruktivní kritiku.

Jaké bylo nejtěžší rozhodnutí, které jste musel udělat? A co Vám pomohlo v rozhodování? Spíš věci analyzujete, nebo se rozhodujete impulzivně? Jde to vůbec v businessu? A pokud jste se kdy rozhodl pod tlakem emocí, bylo to dobré rozhodnutí?

Takhle to vůbec neberu, složitost rozhodnutí nijak neměřím. Věci si prostě dobře analyzuji. Co se týče nějakého rozhodnutí pod tlakem emocí, tak za to bych asi označil začít s podnikáním. Tam byla určitá nejistota a mix pocitů. Ale i tenkrát jsem si zmapoval všechny možnosti, jak by to mohlo dopadnout, a zjistil, že se smířím i s tím, když to nedopadne.

Hodně mě zajímá vývoj firmy. Ze dvou lidí je Vás dnes přes 400 a máte kanceláře v pěti městech po celém světě. Ještě před rokem jste měli asi polovinu zaměstnanců – to přece musí být úplně jiná firma. Jak k tomu přistupujete?

Za poslední tři měsíce se nám povedlo najmout dalších 100 lidí a dnes je nás něco přes 500. Je pravdou, že Productboard je každým rokem jinou firmou, ale to mě na tom paradoxně baví. V takto rychle rostoucím prostředí je extrémně důležité držet firemní kulturu, správný onboarding, musíte mít perfektně zpracované všechny materiály. Je to výzva, ale dle čísel se nám to daří. Naše eNPS, tedy skóre interní spokojenosti, dosahuje úctyhodného čísla 93, což mě velmi těší. Pro kontext, skóre kolem 30 se považuje za dobré a nad 50 za výtečné. Takto skvělý výsledek je podle mě daný tím, že lidi pro nás jsou a vždy budou naprosto klíčoví

I proto, že jste na různých místech a kontinentech, není těžké to ukočírovat? Jak nejraději s lidmi ve firmě komunikujete? Osobně, mailem, po telefonu nebo na nějaké online platformě?

Ne, není. Vždy jsme byli distribuovanou firmou fungující na digitálním způsobu komunikace s důrazem na osobní setkávání. Stěžejní komunikační platformou je pro nás Slack, který využívají snad všechny progresivní firmy. Dbáme ale také na osobní setkávání, proto často naši lidi cestují mezi pobočkami, aby se jednotlivé týmy znaly hlouběji než jen z obrazovek počítačů.

Productboard má pobočku i v Praze, v DOCKu – Silicon Valley to není, ale kanceláře jsou v krásném prostředí vody a zeleně. Bylo pro Vás místo vašich kanceláří důležité? Jak se Vám tady líbí?

Prostředí bylo pro nás extrémně důležité a v DOCKu jsme opravdu hodně spokojeni. Jsme v moderní budově v super dopravní dostupnosti a perfektně se o nás starají. Hledali jsme moderní prostředí, kde se budou všichni naši zaměstnanci cítit dobře, pohodlně, a zároveň místo, které bude dobře dostupné. Čeho si cením, je, že okolí DOCKu je vhodné i pro odpočinek a lokalita u vltavské mariny je unikátní místo pro práci i život. Už teď jde vidět, že s lepším počasím někteří naši zaměstnanci tráví meetingy procházkami v okolí areálu. Co více si přát!

Kdy jste začali přemýšlet nad tím, že byste měli mít nějakou firemní kulturu?

Již od samých počátků. Firemní kultura je nedílnou součástí úspěšné firmy. Není kultura, není růst, úspěch, nezískáte nejlepší lidi na trhu. Nicméně naši kulturu a hodnoty nebereme jenom jako slova, která bezúčelně papouškujeme odněkud shora. Je to něco, čím všichni opravdu žijeme a na čem jsme pracovali kolektivně.

Co byste poradil sám sobě, když jste byl opravdu na začátku?

Najít co nejdříve kvalitní mentoring a zdroj rad od zkušenějších.

Kolik jste toho ochotný obětovat kvůli práci?

Nepřijde mi to jako oběť. Beru to tak, že jako lidi máme řadu životních cílů v různých oblastech – rodina, přátelé, zdraví, zábava, sebenaplnění. Celoživotním úkolem je pak vše kolem nás optimalizovat, abychom tyto oblasti uspokojili. Ideálně by žádná oblast neměla jít na úkor práce, ale naopak by se měly podporovat.

Ve firmě máte něco jako „book club“, kde se setkáváte a debatujete o různých článcích a tématech. Kdybyste mi měl doporučit jednu knihu, kterou bych si měla přečíst, jaká by to byla?

Určitě kniha Thanks for the Feedback: The Science and Art of Receiving Feedback Well.

Děkujeme za rozhovor.