6. 12. 2021
Sebevědomí je při výběru prádla na místě
Co je na ženách nejpřitažlivější? Jejich sebevědomá krása. Každá ji
v sobě má, ale někdy je potřeba ji objevit a odhalit. A právě od toho je
tu Tereza Vu a její kolekce rafinovaného luxusního spodního prádla.
Vy jste si jako svou cestu vybrala luxusní dámské prádlo šité na zakázku. Proč právě to?
Vystudovala jsem womenswear v Londýně a celou dobu mě vlastně moc bavilo dělat něco titěrnějšího, menšího. První, s čím jsem začala experimentovat, byly plavky. To mě ale tolik nebralo, protože mám trochu fetiš na materiály, mám ráda jemné krajky a hedvábné šifony. A tak jsem se dostala ke spodnímu prádlu. To je samozřejmě úplně něco jiného než klasické sukně, šaty a podobně. Tak jsem se vrátila do Londýna znovu, tentokrát do kurzu specializovaného na spodní prádlo a naučila jsem se, jak se s ním pracuje.
Jak jste se k návrhářství vůbec dostala?
Studovala jsem na Karlově univerzitě 5 let francouzštinu a těsně před státnicemi dostal můj první manžel práci v Londýně. Přesvědčil mě, abych se tam s ním přemístila, původně na pár měsíců. Tehdy jsme měli malinkého syna, rozhodla jsem se tedy přerušit studia a jít. Ale protože doma nevydržím, přemýšlela jsem, co v Londýně dělat. Ostatně i teď, když čekám čtvrté dítě, tak se snažím pořád něco dělat a stále pracovně fungovat. A protože je Londýn město módy a designu, je to opravdu takový kreativní hub, tak jsem se přihlásila na London College of Fashion, což byl opravdu velký úspěch, protože je to hodně prestižní škola, kde do té doby studovali pouze dva Češi…
Jak jste to zvládala?
S malým dítětem to nebylo úplně jednoduché, ale nechtěla jsem to vzdát. Dostudovala jsem nejen College of Fashion, ale v rámci magisterského studia jsem získala ještě grant na London Business School, takže jsem v jednu chvíli s miminkem studovala dvě školy současně.
Stálo to úsilí za to?
Určitě mi to moc pomohlo, protože jsem spíš kreativec a tamější vláda nám právě v posledním ročníku studia na London College of Fashion nabídla možnost vhledu do světa byznysu prostřednictvím studia na London Business School. Protože kreativci si obecně neumí moc dobře identifikovat svůj trh, svého zákazníka, připravit si strategii, případně finanční plán. To studium bylo moc fajn, ale hlavně užitečné. A myslím, že by bylo vhodné se zaměřit na podobné aspekty vzdělávání i u nás v Česku.
Vnímají v Londýně ženy intimní módu jinak?
Já si myslím, že jsou odvážnější. Když jsem se sem vrátila v roce 2010, byl ten trh opravdu jiný. Ale myslím si, že teď, po 11 letech, se rozdíly pomalu stírají.
S jakou odezvou jste se v Česku se svým projektem spodního prádla na míru setkala? Byla to díra na trhu, nebo jste se musela k úspěchu propracovat?
Ze začátku to byla díra na trhu, teď se ale se značkami vyrábějícími spodní prádlo roztrhl pytel. Ale stále mám pocit, že lidé u nás moc nechápou rozdíl mezi tím, když se prádlo šije na míru, a tím, když se kupuje v běžném obchodě. Mám také zkušenost, že čeští zákazníci ještě stále plně nevnímají rozdíl mezi různými materiály, řemeslným zpracováním a kvalitou vůbec.
A jsou si za prádlo na míru ochotní zaplatit?
Já mám takové klientky, které vědí, co hledají, pro co jdou. Mají už určité požadavky na materiál a zpracování. Chtějí, aby je to nikde netlačilo, a ve většině případů nosí luxusní značky samy o sobě. Chtějí pro sebe to nejlepší, to znamená i perfektně padnoucí prádlo, což je u prádla to nejdůležitější. Přece jenom, každá ženská je jiná. Na míru lze pracovat i s různými tvarovými odchylkami. Vlastně žádná velikost není problém, a hlavně prádlo vám pak padne a je pohodlné.
Odkud berete materiály?
Mám stále kontakty v Londýně, takže většinou odtamtud. A když chci nějaké zlaté komponenty, beru je z Francie.
Vítají české ženy Váš individuální přístup?
Ano, já si myslím, že určitě. Proto za mnou víceméně jdou, protože se se mnou mohou důvěrně pobavit. Mohou mi otevřeně říct, na co konkrétní prádlo chtějí. Pro dokonalý výsledek je důležité, aby se nebály svěřit se svými potřebami.
Jakou máte nejstarší klientku?
Jakou máte nejstarší klientku? Přímo jsem se neptala, ale myslím si, že okolo 60–65 let. Líbí se mi, když se toho ženy nebojí. Je skvělé, když přijde starší ženská, která po prádle na míru třeba celý život touží. Měla jsem klientku, která mi psala krásné e-maily a četla si všechny mé články, sledovala můj televizní pořad (Móda s Terezou Vu v České televizi), byla taková moje obdivovatelka. A vůbec by to do ní člověk na první pohled neřekl. Ta si přála hedvábnou podprsenku, aby ji ale nikde netlačila. Nechala si pak udělat hned dvě podprsenky přesně takové, jaké vždy chtěla. Mám obrovskou radost, když přijdou zákaznice třeba i plnějších tvarů a jsou odvážné a jdou klidně do červeného setu. Sebevědomí je při výběru prádla na místě, je to vlastně to nejdůležitější.
Jaké jsou nejčastější požadavky Vašich klientek?
Hlavně pohodlí. Většinou chtějí něco pohodlného a zároveň hezkého. Často totiž chodí třeba i ve sportovním prádle, protože neznají jiné možnosti. A pak je tu druhá početná klientela, ženy, které chtějí něco erotického.
Existují ještě v oblasti spodního prádla trendy, které sledujete? Barvy, střihy? Nebo se fantazii meze nekladou a klíčové je pro Vás to, aby byla klientka spokojená a krásná?
Primárně trendy moc nesleduji. Samozřejmě občas jezdím na veletrhy, třeba do Paříže na Interfilière. Je tam vždy spousta dodavatelů a zajímavé přednášky, ale má práce není ani tak o trendech, jako spíš o kvalitě produktu. Nezáleží proto tolik na tom, jestli má zrovna prádlo vzor podle nejnovějších trendů.
Kde berete inspiraci?
Za každou mou kolekcí je vždy nějaký příběh. Je pro mě absolutně nezbytné, aby jednotlivé kolekce byly komplexní a právě příběh, který je za tím, přispívá k vytvoření a udržení jednotné linky, bez které by žádná kolekce nebyla kolekcí. Jednou to byla Alenka v říší divů, podruhé hnutí Libertinů atd. Vše se pak samozřejmě odráží v následné komunikaci, ať už se jedná o fotky nebo moodová videa.
Jak vypadá Váš tvůrčí proces?
Určitě nemám ve zvyku vzít papír a kreslit si kolekce, jak jsme to dělávali ve škole. Na to nemám čas, protože buď obstarávám klientky, nebo navrhuji kolekce na Fashion week, který je 2x ročně. Čili nekreslím, ale tím, že mám vizuální paměť, tak to vše vidím před sebou, vzniká mi to před očima. To je můj tvůrčí proces. A čím složitější je, tím z toho mám větší radost.
A co považujete za svůj dosavadní největší úspěch?
Je fajn, že se podařilo uskutečnit můj televizní pořad, to jsem moc ráda. Protože to pomohlo nejen mně, ale také spoustě lidí z odvětví. Bylo to hodně o osvětě českého diváka. Mnoho lidí mi psalo, že si cení vhledu do módního businessu, bylo pro ně zajímavé se dozvědět, jak jednotlivé módní profese fungují. Beru jako úspěch i to, že mám svůj ateliér a že dělám, co mě baví. Má práce je můj koníček.
Kde se s Vaší kolekcí můžeme setkat, případně si ji osahat?
Pravidelně se účastním Mercedes-Benz Prague Fashion Week. A pak mám svůj ateliér na Letné, kde přijímám klientky.
Jak dlouho trvá ušití jedné soupravy?
Když spěchám, jsem schopna to zvládnout za 1 den, ale normálně to trvá tak 14 dní až 3 týdny.
Tak to do Vánoc asi pánové nakoupit nestihnou, máte v nabídce i dárkové vouchery?
Ano, na mém e-shopu www.terezavu.com lze koupit i vouchery, které se dají vypsat na jakoukoliv hodnotu.
Jaké plány máte se svou kolekcí do budoucna? Zůstanete jen u spodního prádla?
Mě by bavila spousta věcí. Až budu starší (třeba za 20 let ☺), tak bych chtěla zkusit vyrábět boty. Ševcovinu opravdu obdivuji. Teď se ale nehodlám vrhat do něčeho nového.
Daří se vám plnit také své osobní cíle, nebo Vás zcela pohltila práce? Jak odpočíváte? Co Vás baví?
Miluji sporty. Velmi ráda běhám, což aktuálně nemůžu a mrzí mě to. Ale obvykle si během vyčistím hlavu. Několik mých kolekcí vzniklo shodou okolností právě při běhu.
Vy se ale věnujete i charitě.
Ano, spolupracovala jsem například na projektu na podporu neslyšících a autistických dětí.
Musejí se kvalita a exkluzivita, charakteristické pro Vaši tvorbu, promítat také do Vašeho bydlení? Podle čeho jste si svůj nový domov vybírala? Proč zrovna projekt Šárecký dvůr?
Já jsem vždycky toužila po bydlení, co by mělo historický základ. A když jsem otěhotněla se čtvrtým dítětem, tak jsme hledali něco většího, abychom se tam všichni vešli. A když jsem zaznamenala projekt Šárecký dvůr, kde bylo vše vytvořené z původních barokních stájí, šla jsem se tam podívat a řekla jsem si: „To chci.“ Pak jsem přišla na druhou schůzku i s manželem a dětmi, které nám řekly, že by tam moc chtěly bydlet. A třetí kontakt byl už rovnou rezervační smlouva. Dýchla na mě kombinace té moderny a historického kontextu. O okolí ani nemluvím. Je tam klid a je to kousek od Šáreckého údolí, člověk tam dokonce slyší žáby. A přitom je to prakticky v centru.
Bylo pro vás zařizování bytu ve stylu Shell & Core výzvou?
Moc mě baví představa, že si vše můžu doladit podle svých představ. Teď jsem pořád obklopená dlaždičkami a vším možným, vlastně pořád řeším hlavně bydlení. Moc se na to těším a pořád na každého tlačím, že se to musí stihnout do ledna, abych se mohla z porodnice vrátit rovnou tam.
Co ve Vaší domácnosti nesmí chybět pro tak důležité teplo domova?
Máme spoustu knih, jsme jimi doslova obklopeni a máme to rádi. Já tam mám své designové, manžel své marketingové a historické, na nočním stolku pak ty, co aktuálně čteme. Knihovny jsou prostě dominantou našeho bytu. Nakonec i já jsem takhle vyrůstala. Jinak se o teplo domova samozřejmě starají děti.
Vaše prádlo je krásné a provokativní. Zachránilo už nějaké manželství?
Děkuji za kompliment, jasně, že je provokativní. To je i záměr. Já fakt doufám, že zachránilo alespoň jedno manželství a neskromně si myslím, že to nebylo jen jednou. Už jsem slyšela spoustu příběhů. Třeba nedávno mi má kamarádka říkala: „Zabralo to. Hádali jsme se, ale vyřešilo se to.“ Za každý takový příběh jsem ráda. Vím i z vlastní zkušenosti, že kvalitní prádlo vztahu prospívá.
Děkujeme za rozhovor.
Tereza Vu
Po maturitě na gymnáziu začala studovat francouzštinu na Karlově univerzitě, kterou později přerušila a předčasně ukončila. Láska k módě, kvalitním látkám a řemeslu ji zavedla zcela jiným směrem. Vystudovala prestižní univerzitu London College of Fashion a posléze začala rozvíjet vlastní značku, která se specializuje na luxusní, ručně šité prádlo. Pravidelně se účastní módních týdnů a jiných prestižních módních a společenských událostí, za shlédnutí stojí i její dvanáctidílný televizní pořad Móda s Terezou Vu vysílaný na ČT, kde se právě Tereza stala průvodkyní světem módy a trendy spojenými s dobou.
www.terezavu.com