26. 4. 2023
Křehký svět křišťálu
Mohlo by se zdát, že v moderním světě vládnou byznysu technologie a na
emoce už nezbývá čas. Jsou ale značky, které na pocitech, dojmech a
atmosféře přímo staví. Česká firma Preciosa, pevně a trvale usazená
v Křišťálovém údolí na severu Čech, je toho zářným příkladem.
Slovní hříčce nešlo odolat – vždyť co jiného je účelem
křišťálu, než aby lámal světlo do jasných a pozitivních paprsků…
O tom, jak dnes vypadá výroba a designové centrum společnosti Preciosa
v Kamenickém Šenově, o nejnáročnějších světelných instalacích
i o tom, že doma je přece jenom doma, jsme si povídali s generální
ředitelkou Preciosa Lighting Lucií Karlovou v administrativním sídle firmy
v DOCK IN ONE.
Preciosa: jméno odvozené z ženského rodu latinského přídavného jména preciosus – vzácný, výjimečný, vznešený. Už to všem napovídá, že se jedná o mimořádnou značku...
Ano, naše značka je zavazující. Naším chováním i prezentací se snažíme naplňovat tento význam. A právě ženský rod tohoto přídavného jména, myslím, hezky vystihuje její základní esenci. Na druhou stranu se ale neomezujeme pouze na „překlad“. Jsme hrdí na to, že vnímání názvu Preciosa je dnes mnohem komplexnější.
Je pravda, že světelné instalace Preciosa Lighting lámou světlo tak, až se tají dech. Stává se to i Vám, nebo už pro Vás ten zážitek speciální není?
Krása instalací je úžasná tím, že se dotkne skutečně každého. Tedy i mne. Fascinace světlem a křišťálem zůstává stejná a všechny projekty, které zrealizujeme, na mne působí stejně jako na ostatní. Tím, že znám pozadí vzniku a za každým dílem vidím řadu konkrétních lidí i činností, je pro mne konečný zážitek vlastně trochu jiný – doplněný o hrdost a respekt ke všem, kdo se na přípravě instalace podíleli.
K severu Čech neodmyslitelně patří dlouhá sklářská tradice. Je pro Vás důležité udržet výrobu a srdce značky Preciosa v Kamenickém Šenově?
Tady v Křišťálovém údolí je Preciosa doma. Pro své jedinečné instalace využívá specifičnost českého křišťálu, tradiční um místních sklářů a dalších odborných profesí v oblasti kovovýroby, galvanizace a podobně. A právě lidé jsou nyní hlavním důvodem, proč se nám tak daří, jejich znalosti nám přinášejí mimořádnou konkurenční výhodu. Jsme jediná společnost, která disponuje vlastní výrobou světelných instalací v plné šíři, a tato výhoda je dobrým důvodem pro rozvíjení produkce v Kamenickém Šenově.
Pokud by měl někdo zájem podívat se do tohoto kouzelného údolí a zároveň k Vám do výroby, je to možné? Co uvidí?
Pro veřejnost pořádáme každý rok na podzim den otevřených dveří. Každý návštěvník se může podívat, jak a kde vznikají naše instalace, jak pracují naši Lightkeepers, jaké máme novinky. Loni poprvé mohli zájemci nahlédnout do Preciosa DesignLabu, což je největší materiálová „knihovna“ křišťálových komponentů a prezentace souvisejících technologií na světě. Zároveň je to místo, kde se naši klienti, světoví interiéroví designéři a architekti mohou setkat s našimi designéry, získat inspiraci nebo si vyzkoušet své nápady. Určitě přijeďte, mí kolegové vám rádi ukáží, v čem je kouzlo Preciosy.
Je z Vaší zkušenosti návštěva výroby natolik silný zážitek, že může ovlivnit nákupní rozhodovací proces klientů?
Rozhodně ano. Zveme k nám klienty, což jsou třeba majitelé paláců či jachet, investoři, ale i designéři, kteří s našimi produkty pracují ve svých návrzích. Víme, že možnost vidět na vlastní oči, jak produkt vzniká, je velmi silný zážitek, který se nedá srovnat s prezentací na papíře nebo obrazovce. Díky osobní zkušenosti získávají naši zákazníci úplně jiný pohled na to, co Preciosa znamená. Tento faktor hraje podstatnou roli v rozhodovacím procesu klientů. Poté, co si člověk křišťálový komponent vezme do ruky a vidí, jak vzniká, nebo se seznámí s postupem výroby kovových částí svítidel, vnímá konečný „produkt“ úplně jinak.
Zdá se, že prostředí je pro Vaši společnost opravdu důležité. Hraje místní příroda velkou roli při navrhování produktů, nebo je důležitější zadání od klienta?
V našem interním týmu designérů pracuje téměř 20 lidí, ať už v Česku nebo v našich obchodních kancelářích ve světě. Na tuhle otázku by vám asi každý z nich odpověděl trochu jinak, ale obecně při návrzích pracují hlavně s místem, ve kterém bude instalace použitá, ať už prostorem, nebo jeho využitím, a atmosférou, kterou se snaží nastavit. Inspirací může být příběh budovy, město nebo region, kde se projekt nachází, příroda v okolí, příběh či osobnost. Mezi unikátními návrhy můžeme najít například křišťálový les nebo přírodní živly. Podstatné je, aby na konci jejich příběh oslovil klienta a naplnil jeho představu.
Je nějaká kolekce nebo produkt, které by byly vyloženě inspirované Českem a prostředím, ve kterém vznikaly?
Napadá mne úžasný koncept kinetických instalací Crystal Automata. Jedná se o soubor čtyř instalací: oheň, voda, vzduch a země, které jsme představili v Miláně a za něž jsme získali ocenění Light Middle East Award. Instalace byly pohyblivé díky kladkám a ozubeným kolům nad nimi. Technická část svítidla byla otevřená, aby byly mechanika a dynamika vidět. Inspirací nám byl Pražský orloj. Kromě moderních instalací si stále hýčkáme i historické portfolio křišťálových svítidel, která v našem regionu vznikala již od roku 1724, kdy zde započala jejich výroba a svítidla zářila na královských dvorech. Vytvořili jsme nové interpretace klíčových historických svítidel pro moderní interiéry, a má to úspěch.
Kde všude můžeme výtvory z Vaší dílny vidět?
Se svítidly nebo světelnými instalacemi z Kamenického Šenova se můžete setkat na pěti kontinentech. Naleznete nás asi ve stovce zemí. Aktuálně budeme dodávat do Argentiny, dokončili jsme nádherný projekt v Sydney, máme silné zastoupení v Severní Americe, samozřejmě v Evropě, Asii včetně Blízkého východu nebo v Hong Kongu a Singapuru.
A najdeme Vaše díla i v Česku?
V centru Prahy v nákupním centru Palladium u hlavního vstupu můžete vidět několik set barevně nasvícených tyčí, které tvoří dynamickou barevnou scénu. O kousek dál v kavárně Aux Merveilleux de Fred najdete ukázku tradičního historického lustru Marie Terezie, který má impozantní průměr 3,6 metru. Dále jsme dodávali svítidla do O2 Universa, pokračovat můžeme Moravskou galerií v Brně či iQLANDIÍ v Liberci. Jsem moc ráda, že i v Česku je tolik nových projektů. Zároveň se na nás obracejí zákazníci s žádostmi o rekonstrukci historických svítidel – například Clam-Gallasův palác, Liebiegův palác nebo Pražský hrad.
Prodáváte velmi specifický produkt, který vzniká čistě na základě přání a potřeb zákazníka a určitě umí být leckdy náročný i na technologii výroby. Můžete říct, co byl pro Vás v poslední době největší technologický oříšek?
Opravdu vyrábíme instalace náročné nejen z pohledu designu, ale i využití technologií zpracování. Velmi často je podstatným faktorem i specifická odolnost instalace různým vlivům podnebí nebo prostředí. Například produkty určené pro program Maritime, tedy pro lodě, ať už privátní jachty nebo velká výletní plavidla, musí splňovat náročné podmínky související s pohybem plavidla nebo vibracemi motorů.
Asi největší výzvou v nedávné době byla ale instalace pro nový terminál mezinárodního letiště v Los Angeles. Zadání bylo, aby křišťálové svítidlo odolalo zemětřesení do výše 6 stupňů Richterovy stupnice. Museli jsme připravit takovou konstrukci, která tuto bezpečnost nabídne, a otestovat v našem Innovation Labu její funkčnost. Základem designu jsou dvě spirály z křišťálových prizem inspirované mořským přílivem. Celkové řešení, které odolá dokonce 7 stupňům Richterovy stupnice, tedy muselo zároveň splňovat náročné požadavky na jemnost a krásu designu svítidla. Podle ohlasů návštěvníků i pozitivní zpětné vazby od našeho klienta se nám toto zadání naplnit podařilo.
Naši zákazníci mají stále vyšší nároky na to, co má jejich svítidlo umět. Pracujeme s technologiemi tak, že vznikají instalace pohyblivé kinetické, dynamicky měnící barevnost nebo interaktivní. Každá nová funkcionalita vyžaduje vývoj. Naši klienti chtějí být aktivní součástí světelné show a obráceně – chtějí, aby světlená instalace „sama“ reagovala na okolí a vnější podněty. Instalace tak dokážou reagovat třeba na pohyb, zvuk nebo dech.
Na kterou instalaci jste nejvíce pyšní?
Asi vždy na tu nejnovější! Ale osobně jsem hrdá na každý projekt, protože za ním stojí práce spousty lidí. Velký ohlas vzbudila například instalace v Dubaji v Džumeiře, v hotelu Mandarin Oriental, kde jsme vytvořili křišťálovou alej ze 14 třímetrových stromů s kmeny, větvemi i lístky, které díky dynamickému nasvícení ožívají a mění scény během dne. Zvláštní pocity zažívám vždy při první prezentaci nového konceptu Signature Design během tradiční největší světové přehlídky designu v Miláně. Ta loňská, která propojovala křišťál, světlo a hudbu a na kterou mohli návštěvníci hrát a komponovat na ní vlastní melodie, získala i „designového Oscara“ – Red Dot Award. Už se těším, až v polovině dubna uvidím letošní novinku Crystal Beat.
Z Česka je jen malá část vašich klientů. Jsou specifika, jimiž oslovujete českého a zahraničního klienta, v něčem odlišná?
Preciosa patří ke světové špičce dodavatelů křišťálových instalací. Pro nás jsou podstatné potřeby a očekávání klienta bez ohledu na to, odkud pochází. Představy všech jsou vlastně dost podobné. Všichni požadují originální svítidlo, které vyvolá emoce a splňuje nejvyšší estetické nároky, aby bylo kvalitní a technicky dobře vyřešené, a samozřejmě očekávají maximálně vstřícný, odborný servis.
Vytváří klienti velký tlak na cenu, nebo přicházejí s tím, že budou investovat do něčeho tak exkluzivního, že cena není rozhodující?
Každý klient má svou představu o rozpočtu,své finanční možnosti. Vždy jsou tak jasně vymezené mantinely. Na druhou stranu to, co je základní vnímanou hodnotou našich instalací, je design, technické řešení, kvalita i servis a všechny tyto parametry musí být s konečnou cenou v souladu. Různí zákazníci mají různě nastavenou důležitost těchto jednotlivých aspektů, ať už s ohledem na jejich osobnosti, prostor a jeho funkcionalitu nebo zázemí. Úkolem našich obchodníků je tak rozumět zákazníkům a vysvětlovat to, co jim naše instalace nabízí, ve vazbě na cenu.
Vrátím se ke Kamenickému Šenovu. Loni jste tam otevřeli unikátní kreativní DesignLab. Co to přesně je a pro koho je určený?
Pro naše zákazníky a partnery, kterými jsou přední designová a architektonická studia, jsme těmi, kdo jim pomáhá realizovat jejich nápady a plány na poli světelných instalací a kdo jim pomáhá naplňovat jejich očekávání. Loni na podzim jsme pro ně v Kamenickém Šenově otevřeli unikátní DesignLab, kde mají možnost dozvědět se více o jedinečném propojení světla a křišťálu, poznávat různé tvary a povrchové úpravy komponentů, metody nasvícení, ale i poslední technologické vymoženosti jako ukázky kinetických, dynamických nebo interaktivních svítidel.
Těch komponentů musí být asi obrovské množství, jak velký je to prostor?
Na ploše 2 000 metrů čtverečních naleznete 2 500 křišťálových komponentů. Představte si takovou knihovnu materiálů, místo, kde vás inspirují ukázky barev, velikostí a brusů komponentů, povrchové úpravy. Tento přehled je přínosný a inspirativní i pro tvorbu a představy našich interních designérů.
Česko dlouhodobě ukazuje, že náš design má ve světě své místo. Souhlasíte s tím, že je český design světový?
Souhlasím. V Česku je řada společností, které považují design za klíčový v posuzování kvality svého produktu, a jejich zákazníci ho oceňují. Jsme součástí Asociace českého průmyslového designu, kde se setkáváme a hledáme možnosti pro propagaci tohoto přístupu, vysvětlujeme důležitost vysoké přidané hodnoty našich produktů a snažíme se kultivovat prostředí pro vnímání designu jako důležité součásti produktů i kultury pečující o duševní vlastnictví. Preciosa se snaží povědomí o českém designu v našem oboru kultivovat a rozvíjet.
Jak vnímáte konkurenci na českém trhu? Jsou tady hráči, kteří mají rozhodně jméno i za hranicemi.
Na klíčových trzích se setkáváme s konkurencí z různých zemí. Česká konkurence není výjimkou. Musíme být před zákazníky lepší a o to se snažíme. Naší výhodou je produktová šíře a zkušenosti. To nám v kombinaci se zázemím vlastní kompletní výroby, což nemá k dispozici žádný z našich konkurentů, přináší důležitou konkurenční výhodu, kterou se snažíme využívat. Naši konkurenci vnímáme jako něco, co nás posouvá a motivuje, abychom se stále zlepšovali. A ta česká? Stejně jako my šíří slávu českého křišťálu ve světě.
Co je víc – velkolepá vize a odvážný nápad, nebo precizní a tradiční výroba?
U nás to jde ruku v ruce. Bez nápadu a vize rozvoje tradiční výroba dlouhodobě neuspěje. Na druhou stranu je určitě výhoda, že se můžeme opřít o dlouholeté zkušenosti a znalosti. Propojování tradičního produktu s novou technologií je směr, který baví nás i klienty. Ale pokud bych měla vybrat – vize je základ.
Denně pracujete s krásou, instalace značky Preciosa můžeme bezpochyby definovat jako nádherné. Jak je pro Vás krása důležitá v osobním životě?
Krása je tak subjektivní pojem a relativistické slovo, že bych raději odpověděla trochu jinak, a přesto snad na vaši otázku. Je pro mne důležité být obklopená tím, co mne naplňuje, dává mi smysl a nabíjí mne pozitivními emocemi. A když si vzpomenu, kolikrát jsem zmínila emoce v souvislosti s našimi instalacemi… Naše světelné instalace jsou pro mne krásné a důležité.
Děkujeme za rozhovor.